Välkommen till myBlog!

Nyheter och intressanta inlägg från medlemmarna på myOffice.

På myOffice händer det grejer hela tiden. Här kan du ta del av nyheter, artiklar om medlemmar, händelser på myOffice och evenemang! 

Leta rätt på den kategorin som intresserar dig och ta del av innehållet.

Rabatterna som ger pengar kvar

Rabatterna som ger pengar kvar

Bild: Pxhere

Som medlem hos myOffice ingår inte enbart kaffe och en lösning för företagets kontor. Till avgiften är det även knutet ett antal rabatter hos företag och samarbetspartners.

Tänk en middag med familjen på en av Örebros bättre restauranger. Mmm… sånt sliter och känns även i den största av plånböcker. Men att äta gott och att umgås med familjen hör till livets goda sidor och hämnar absolut i facket för det som brukar kallas livskvalitet. 
Att få upp till 20 procent rabatt på maten tillhör snarare regel än undantag för den som är medlem hos myOffice. Och då känns nästan den där taxiresan hem efter restaurangbesöket som gratis. Eller hur?
Rabatterbjudandena rör givetvis mer än mat. Här finns allt från bilar till glasögon, juristhjälp och försäkringar.
Varför inte nyttja det som redan idag finns knutet till ditt medlemskap? Ett par terminalglasögon, några middagar, en skönhetsbehandling, en bukett blommor och en ny bil och du har garanterat fått mer i rabatt än vad ditt medlemskap har kostat dig innevarande månad. 

Några av de företag med rabatter för medlemmar hos myOffice

  • Newness. Bondegatan 9. 20 procent rabatt. Skönhetssalong med fillers, botox, ögonbryn och ögonfransar.
  • Amano. Stallbacken. 20 procent på maten. En restaurang som smakmässigt för dig till Toscana.
  • Am juristbyrå. 20 procent rabatt och fri rådgivning.
  • Audi. Tio procent på bilar och tillbehör. Kontakt: Marcus Wetterberg.
  • Backahallen. 20 procent på lunchen, vardagar 11-14.
  • Bishop Arms. 20 procent på maten.
  • Blomsterboden. Tio procent vid ett köp.
  • M Bilar Group. Tio till 20 procent rabatt beroende på bilmodell. Kontakt: Mattias Carlsson.
  • Good Morning Hotel. Frukostbuffé 08.00 – 10.00 för 75 kronor. Ordinarie pris 100 kronor. Uppge i receptionen att du kommer från myOffice för att få rabatt.
  • Hälls konditori. Tio procent på mat och fika.
  • Kitchen & Table. 20 procent på maten.
  • Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog. 20 procent på maten för ägaren av myOfficekortet. Gäller inte för hela sällskapet.
  • Nordenfrost. 15 procent på alla profilkläder.
  • Optique. 15 procent rabatt på terminalglasögon.
  • Örebro Ölhall. 20 procent rabatt på maten.
  • Slottskällaren. 20 procent på maten.
  • STÅ – Pintxos & Vänner. 20 procent på maten.
  • Volvo Rejmes. Tio procent på nybil samt varierande erbjudande på begagnat. Kontakt: Victor Barkestam.

Totalt finns mer än 61 rabatterbjudanden knutet till medlemskortet. Läs mer i myOffice app.

Med Teslan på långtur

Med Teslan på långtur

De fossila bränslena är på väg att ersättas av andra drivmedel. Ett av dessa är el, men hur är det att färdas med elbil på motorväg? Vi tog därför Teslan, som är bokningsbar för alla medlemmar, på provtur från Örebro till Uppsala.

Det brukar pratas om laddångest i samband med elbilar. Det vill säga att ständigt ha ångest över att kraften i elbilens batteri inte ska räcka och på så sätt bli stående längs vägkanten, oförmögen att ta sig någonstans utan bärgningsbil.
Det går liksom inte att ta reservdunken och promenera till närmaste mack för att hämta mer elkraft. Inte med dagens teknik i varje fall.
Dagens biltur löd därför Uppsala tur och retur Örebro. Ett möte och så hem.
Skulle det fungera?
Det är nämligen så att elbilar drar mer energi ju snabbare man kör och kör man nästan uteslutande på motorväg så sker det heller ingen återladdning av batteriet så som det gör vid stadskörning där bromskraften återladdar. Till skillnad mot bensin- och dieselbilar drar elbilen därför mindre kraft vid stadskörning än på motorväg,
Så är det och det går liksom inte att göra så mycket åt. Den Tesla som vi lånade drog dessutom tre kilometer kraft för två kilometer körning på motorväg. Minst.

Uppsala – Örebro tur och retur är en resa på ungefär 36,5 mil, vilket totalt tar lite drygt fyra timmar att köra.
Batteriet var nästan fulladdat vid avfärden från Örebro. I det här fallet är den Tesla som finns att boka för alla medlemmar, och som vi lånat, ett par år gammal och hade ett batteri för drygt 40 mils färd. Bilen kan även laddas gratis vid Teslas laddstationer med så kallad Supercharging. I och med årsmodell 2020 är denna funktion borttagen. Tesla har nämligen insett att de 20 000 kronor som läggs på utbyggnaden av infrastrukturen med Supercharing per såld Tesla inte räcker till. Nu går även överskottet på elförsäljningen till utbyggnad. Supercharging finns idag i Arboga, Enköping och Uppsala på den sträcka vi färdades. Inte i Örebro och Västerås.
Vår bil var alltså en Tesla 85D Performance.
Efter att ha passerat Västerås inser jag att kraften i batteriet INTE skulle räcka från Uppsala till Enköping på tillbakavägen. Därför blev det ett stopp hos Superchargingen i Enköping. En macka och kaffe fick det även bli på Dinners. Efter 40 minuter var batteriet åter uppe i cirka 80 procent av full kapacitet.

Uppsala klockan 11.30, parkering, möte, klart för avfärd vid 20.30. Ska jag stanna igen i Enköping och ladda? Njae… jag testar Uppsalas Supercharging vid Fullerö Backe cirka tre kilometer norr om Uppsala. 
Det är sagt att alla dessa Superchargers ska placeras i närheten av platser där det går att fika och äta mat. Fullerö Backe är platsen som Gud bokstavligen glömde. Och det flera gånger. Här finns en obemannad Ingomack, någon form av cateringfirma som stänger tidigt och inget annat. Dessutom ville Teslans batteri ha 50 minuter för att nå full kapacitet. Räddningen blev SVT:s dokumentär om artisten John Holm som sågs via iPhone. Så nu var den totala laddtiden upp i en timma och 30 minuter. Åter mot Örebro. 

Att köra en Tesla är en körupplevelse. Något annat är nästan helt otänkbart. Föraren sitter i en stol som är ett mellanting mellan Chippendalesfåtölj och sportbilsdito. Och det är otroligt lätt att köra alldeles på tok för fort eftersom det är noll och intet motorljud.
Lagom vid Arboga var det dags för en paus. Gaspedalsfoten började krampa och en kaffe med cheesburgare på McD blev botemedlet. Supercharging i 30 minuter.

Hemma i Örebro vid 00.30. Sa jag att resan mot Uppsala startade 08.30? Och mötet började 13.00?Slutsats: Vid långfärd med elbil kräver det att du har gott om tid. Räkna med ytterligare minst halva restiden i laddning. Det vill säga åker du två timmar – räkna med ytterligare minst en timma för laddning. Nu är detta en Tesla som är några år och utvecklingen av batterier går stadigt framåt och den sista laddningen i Arboga hade egentligen inte behövts göras för att kunna ta sig hem till Örebro. Det var mest en vilopaus med laddning… av andra ”batterier.

Co-working – det nya sättet att arbeta

Är du ensamföretag? Saknar du arbetskamrater? Består ditt nätverk och samtalspartner endast av kaffebryggaren på jobbet? Då kanske co-working är något för dig.

Fenomenet med co-working har formligen exploderat under de senaste åren. Enkelt förklarat handlar det om att företagare samsas om yta och service så som kaffemaskin, wifi och kanske även reception och mottagning av kunder.
Känner du som medlem på myOffice igen dig? Det är just det här som myOffice handlar om – co-working.

Hur definieras på begreppet co-working?
Enligt Helio.se inbegriper co-working detta: 

  • Du delar ytor med andra företag.
  • Det sociala nätverket är viktigt.
  • Kontoret eller platsen kommer nyckelfärdigt med möbler.
  • Service ingår, vilket kan vara städning, kaffe, wifi, skrivare, posthantering, gym och liknande.
  • Generösa gemensamma ytor där du kan välja att sätta dig på olika platser varje dag beroende på om du har ett möte, behöver tyst omkring dig eller mer livligt.

Och grundtanken med co-working är att du inte ska behöva låsa upp dig i långa kontrakt. Speciellt när du är ett mindre bolag eller ett snabbväxande bolag som inte vet vad som händer de närmaste 12–24 månaderna. Ett försvenskat begrepp för co-working är kontorskollektiv.

Co-working historik
Co-working som fenomen uppstod som en trend i Kalifornien under slutet på 90-talet och tidigt 2000-tal när människor valde att dela kontor för att det var billigt och praktiskt, men också för att det blev en roligare att plötsligt ha kollegor att dricka kaffe eller samarbeta med om du var frilansare.
Från början skedde co-working (som det inte kallades förrän senare på 2000-talet) i informella sammanhang när någon hade lediga platser på ett kontor som hyrdes ut, eller att någon hittade ett rivningskontrakt som flera personer gick ihop och delade. Under de tidigare åren var det framförallt frilansare eller mindre bolag som valde att sitta tillsammans i co-working spaces, och ofta från tech/startup-världen eller personer som jobbade med media och reklam. Vilket som exakt var världens första co-working space finns det många sanningar om, men bland annat nämns C-space i Berlin runt 1995 som då kallade sig “Hackerspace”. Bland de tidiga märktes också Oberholz i Berlin och 42 West 24 i New York. De som däremot var en av dem som tog co-working från obskyrt fenomen till mainstream var Brad Neuberg med sitt ”San Francisco Co-working Space” som senare blev The Hat Factory.*

*Fakta om co-working lånad från Helio.se

Hamburgerlunch samlade hungriga medlemmar

Hamburgerlunch samlade hungriga medlemmar

Torsdag och fint höstväder. På grillen hamburgare. Vid grillen Thomas Nordenlycka.

Ungefär 60 hamburgare med bröd och tillbehör försvann ner i hungriga magar under den lunchgrillning som genomfördes under torsdagen. Några extra hungriga försåg sig med två hamburgare där undertecknad räcker upp handen som en av de skyldiga.
–Kanongod dressing. Vad är det här för något, frågade en positivt överraskad Rosie Pellerone från Splitgrid.
Svaret är det inte helt lättuttalade namnet sriracha mayo. Det vill säga stark chilisås med majonnäs som passar utmärkt som dressing till just hamburgare.
Från starten klockan 11.30 till cirka 13.30 passerade totalt 60 hamburgare grillen utanför ingången till myOffice.
–Jag hoppas medlemmarna uppskattade detta och det här är inte sista gången vi gör något liknande. Vi hade väldigt tur med vädret, säger Thomas Nordenlycka som för dagens fick ta på sig rollen som grillmästare.
Håll utkik efter nästa grillevenemang om du gillar hamburgare.

Utveckling eller avveckling?

Utveckling eller avveckling?

Utveckling eller avveckling?

Även om det känns som att mycket avvecklas i dessa tider är vi faktiskt mitt i en tid under utveckling. När Coronan paralyserade tillvaron för oss i mars gick tankarna ungefär så här: ”åh, va skönt när det här är över, så vi får komma tillbaka till hur det var förr”. Nu inser vi att vi inte kommer komma tillbaka till ”hur det var förr”. Tittar vi tillbaka ett par månader har mycket hänt och vi har en ny position, en ny tillvaro som är här och nu.

Fortfarande är vi mitt i Corona-kaoset, men ändå har en ny tillvaro etablerat sig, på ett annat sätt än vad det var innan Corona. På något vis börjar vi sakteliga acklimatisera oss med vårt ”nya levnadssätt”. Vi arbetar för fullt för att anpassa och utveckla oss sida vid sida med händelserna runt Coronan – och ibland blir det så självklart att vi till och med glömmer Corona för en liten stund.

Varje dag ställer vi oss frågan vad vi kan utveckla och arbeta mera med? För att ha en annan, bättre position den dag vi kan blicka tillbaka på Corona och inte längre stå mitt i den.

Ett exempel på utveckling och efterfrågan är ett av våra erbjudanden (Lab- och Studiomedlemskap) där vi nu på riktigt ser styrkan med coworking i en business community. (Detta understryks av artikeln i DI den 27 maj, med rubriken ”Flexibilteten i fokus” – läs den om du kan.) Våra medlemmar behöver inte sova dåligt på nätterna på grund av ett flerårigt hyreskontrakt.

Hos oss kan man planera kortsiktigt och ändå ha tillgång till arbetsplats, reception, städning, kaffe, skrivare, konferensrum, wifi, larm och annat man inte vill lägga onödig tid och pengar på i dessa tider. Lika lätt som det är att avsluta sitt medlemskap är det sedan lika lätt att påbörja igen. Bra för våra medlemmar och bra för oss. Coworking ligger verkligen rätt i tiden.

Ett annat exempel på utveckling som vi arbetar mycket med är konferenser. Här är en större nöt att knäcka då konferensandet i sig kräver samvaro och gemenskap vilket går stick i stäv med hur vi ska minska spridningen av Corona. Men vi ger oss inte för det. Vi tar små steg framåt och en sak vi gjort är vår filmstudio. I studion har flera live-sända produktioner gjorts. Konferensen blir kanske inte som vanligt, men det ger ändå möjlighet till tvåvägskommunikation i realtid med deltagarna. Vill du veta mer om studion kan du ringa 019-18 40 43 eller maila här »

Ett sista exempel på utveckling är att vi omdisponerar utrymmen i våra konferenslokaler så länge Corona-restriktionerna pågår. För den som har behov av att byta miljö ett tag, exempelvis från hemmakontoret. Då kan man hyra en plats, löpande en vecka i taget för endast 595 kr per vecka. Givetvis får man som alla andra tillgång och del av reception, städning, kaffe, skrivare, konferensrum, parkering, wifi, larm, gemenskap och kanske nya kontakter.

Så ser vi från den utgångspunkt vi har idag har nog ett och annat hänt när vi tittar tillbaka om ett par månader igen. Det är bara att konstatera – vi är under ständig utveckling.

Har du frågor eller synpunkter är det bara att kontakt mig direkt, här finns kanalerna för det »

Tony Oscarsson, grundare av myOffice

Hemsidan är skapad av myOffice medlemmar!

Hemsidan är skapad av myOffice medlemmar!

I sann myOffice anda har styrkan i nätverket tagit fram den nya hemsidan

En ny hemsida har länge stått på agendan för myOffice och äntligen är den här. Under hösten 2019 samlades marknadsteamet på myOffice för att diskutera hur vi kunde lyfta vår digitala närvaro. Det vi kom fram till var att en ny hemsida skulle bli grundstenen i vår nya digitala satsning. Den nya hemsidan skulle bli enkel och tydlig för våra besökare, den skulle följa vår grafiska profil samt göra bra resultat på Google.

Vi ville även använda kompetensen i huset för att skapa den nya hemsidan och grafiska profilen. Därför fick dessa företag uppdraget att tillsammans skapa den nya hemsidan och grafiska identiteten:

Digitalpartner

Hjälper företag med hemsidor och digital marknadsföring. Digitalpartner har varit medlem hos myOffice sedan våren 2019. De började med en lab-plats, uppgraderade efter några månader till en studio på 10kvm och har nu uppgraderat sitt medlemskap igen till ett 15kvm stort kontorsrum. Digitalpartner har tagit ett stort ansvar för byggnationen av myOffice nya hemsida och fokuserat mycket på konverteringsoptimering och sökmotoroptimering. Välkommen att kontakta Digitalpartner!

digitalpartner logga myoffice

Adam Consulting AB

Adam Hassan jobbar som IT-konsult och har en passion för produkt analys, programmering och användarupplevelse. Vid sidan av sin konsultverksamhet så studerar Adam systemutveckling på Örebro Universitet. Adam har ett lab-medlemsskap hos myOffice och har bidragit till hemsidan som konsult med sin kompetens inom IT. Ni når Adam på Linkedin och hittar hans portfolio här.

Adam Consulting AB Logotyp

Brand Design Studios

Brand Design Studios arbetar med inriktning för företag, organisationer och kommersiella miljöer med design utifrån kundens identitet. Som inredningsarkitekt ser Brand Design Studios inredningen som en viktig del för att stärka varumärket och skapa en djupare relation till kunder, leverantörer och anställda. Brand Design Studios har ett lab-medlemsskap hos myOffice och har uppdaterat myOffice grafiska identitet med ny logga, färgkombinationer, brand book och broschyr. Välkommen att kontakta Brand Design Studios!

Tove Öjes: ”Vi attraherades av Lab-miljöns möjligheter”

Tove Öjes: ”Vi attraherades av Lab-miljöns möjligheter”

ITFokus är en av myOffice senaste Lab-medlemmar, en aktör på konsultmarknaden som levererar branschens allra högsta kompetens inom sina givna kärnområden, främst projektledning, management och IT-infrastruktur. Vi har intervjuat Tove Öjes om den första tiden som medlem.

Vem är du och vad gör dig unik?

Vi är ITFokus! Vi sätter enormt stor vikt vid personlighet och ser till vem du är som person och hur du fungerar hos oss. Vi är inte bara ett företag, vi ser oss som en liten familj, hur klyschigt det än kan låta. Alla som jobbar som konsulter hos ITFokus är rockstars inom sina respektive områden!

Berätta om din business

ITFokus är ett renodlat och äkta konsultbolag inom IT-branschen. Vi är främst specialiserade på projektledning, programledning och infrastrukturkonsulting. Det innebär att kunderna vänder sig till oss när de behöver hjälp exempelvis för att stärka upp organisationen med en serverspecialist, nätverksguru, systemarkitekt eller varför inte någon som kan dra ett komplext IT-projekt i mål? Vi arbetar främst med stora, internationella bolag men är inte främmande för att hjälpa till där vi behövs.  Vi var funnits sedan 2005 och är främst representerade i storstäderna, där vi har och har haft kunder som exempelvis Stockholmskommunerna, Scania, Volvo, Fujitsu, H&M, Tieto, Telia, Telenor osv för att nämna några.

Dessutom, förutom nyss nämnda kärnområden, är vi stolta föräldrar till tidsrapporteringssystemet TEED (www.teed.me), ett enkelt och överskådligt rapportverktyg som passar de flesta branscher.

Varför valde ni myOffice?

Vi attraherades av att sitta i en labbmiljö där man får chansen att lära känna andra företag, något som ger möjligheten att bygga nätverk och att hitta potentiellt nya sätt att samarbeta. Vi har sett bygget från start till mål då vi passerar det varje dag och såg erbjudandet om Halva priset hela 2018 på Instagram. Dessutom finns det många vi känner till sedan tidigare som vi sett flyttat in på myOffice!

Adecco-lunch i Labbet: ”Vad är Adecco Group egentligen?”

Adecco-lunch i Labbet: ”Vad är Adecco Group egentligen?”

Vad är Adecco Group egentligen och vad gör vi? Adecco bjuder på lunch, mingel och föreläsning bl.a om projektet Win4Youth. Ta gärna med en vän eller kollega – the more the merrier!

Eftersom Adecco bjuder på lunch behöver vi veta hur många som beräknas dyka upp. Anmäl dig på följande länk innan kl. 12.00 den 18/4 2018.

Eventet kommer ske i Labbet den 19e april kl. 11.30-13.00

”Sälj som dina kunder köper” – föreläsning med Robert Bloom

”Sälj som dina kunder köper” – föreläsning med Robert Bloom

87 procent av dagens säljare är inte tillräckligt förberedda inför en kundkontakt och 66 procent av kunderna känner sig avtända efter en säljpresentation (källa: salesforce.com). Siffrorna talar ett tydligt språk och det finns uppenbarligen förbättringspotential i branschen.

Vad är det då som triggar kunden att köpa? Ett misstag som många säljare tyvärr begår är att de gör sin presentation eller pitch utifrån sitt eget perspektiv. Men tänk om du kan lära dig att på bara 90 sekunder identifiera din potentiella köpare, anpassa budskapet utifrån hens värderingar och därigenom också öka avslutsfrekvensen enormt.

Allt handlar om att ”connecta” med din kund, det är först då du fram med ditt erbjudande. Endast 18 procent av kunderna vill köpa från en säljare som inte matchar de personliga värderingarna (källa: Chally Group). Med andra ord finns det mycket att vinna på att lära sig grunderna i ”Why They Buy”. Denna unika sälj- och kommunikationsmetod har hjälpt människor att skörda framgångar över hela världen.

Dagens värd, Robert Bloom kommer ta dig igenom några centrala områden och dela med sig av såväl teori som erfarenheter och praktiska råd

Träffsäker kommunikation
Anpassa ditt budskap redan efter 90 sekunder
Sälj som din kund köper
Maxa din försäljning

Seminariet vänder sig till dig som är säljare/säljchef eller entreprenör som jobbar med att etablera och utveckla företag i tillväxt. Det är kostnadsfritt, dock begränsat antal platser. Medlemmar och samarbetspartners har företräde.

Tid: 3e maj 13.30-15.30
Lokal: Dubai (om inte besökarantalet ändras drastiskt från vad vi tror).
Under föreläsningen bjuds det på kaffe.

Föranmälan till eventet krävs och görs här!

Hugo Hultqvist: ”myOffice är inspiration och affärsmöjligheter”

Hugo Hultqvist: ”myOffice är inspiration och affärsmöjligheter”

Hugo Hultqvist pluggar sitt sista år på gymnasiet idag samtidigt som han driver sin enskilda firma HH FOTO&FILM. En driven, ung person med en otvetydig talang och känsla för film och foto som inte går att lära sig – antingen har man det eller så har man det inte.

Sedan årsskiftet sitter Hugo som Lab-medlem på myOffice och du som följer oss på sociala medier har säkert sett en hel del av hans bilder redan. Om inte kan du gå in på facebook-sidan och spana in bilderna från invigningsfesten bl.a.

Vem är du som privatperson? Vad gillar du att göra på fritiden och vad brinner du för?

– Som privatperson är jag väldigt driven, spontan och framåt. Min fritid brukar bestå av att jag träffar vänner och bara mår allmänt bra – går ut och käkar något på stan eller hittar på någon aktivitet. Jag brinner väldigt mycket för allt inom foto & film, så därför valde jag för några månader sedan att starta upp ett företag och ge allt för att det skulle bli så stort som möjligt inom just det området!

Berätta om ditt företag – vad gör ni, vad är era målsättningar och visioner?

– Vi jobbar mycket med marknadsföringen inom sociala medier, där vi på vårt eget lite mer specifika och speciella sätt fokuserar på reklamfilmer och bilder för företag och influencers. Vår målsättning är att med våra tjänster kunna etablera oss ännu mer i Sverige och därefter ute i Europa.

Varför valde ni att sitta på myOffice?

Vi såg det som självklara valet för att kunna få in ytterligare inspiration i företaget, samt för att få kunna ta del av det stora kontaktnät som finns här. Men även att få vara en del av hela konceptet och atmosfären som finns i huset och kanske framför allt i ”Labbet”. Det bästa är nästan att lokalerna är anpassade så att man kan ha båda små och stora sammanträden vilket gör att du får möjlighet att träffa mycket folk, men lätt kan gå iväg och prata lite ostört.

Du har väl inte missat att vi har en kampanj där du som signar på snabbt betalar HALVA PRISET på Lab1 eller Lab2 under hela 2018? Anmäl dig redan idag i appen som du laddar ner på Google Play eller App store.

Power for Business. myOffice.